Desemberkalenderen: Samfunnsansvar

I desemberkalenderen vil vi, hver dag fram til julaften, løfte fram mennesker, organisasjoner, fenomener, nettsteder eller popkulturelle nedslag som har engasjert, provosert, beriket eller underholdt oss i 2012. I dag: Kunstfilmdistributøren Arthaus fyller 20 år.

********************

Det er ikke så lenge siden jeg skrev en lengre klagesang på herværende kollektiv om alle de filmene vi ikke får se på norske kinoer. Likevel er det viktig å ikke miste blikket for helheten. Og mangfoldet av ulike typer filmer som får plass i norske kinosaler er jevnt over lite å klage over. Til dels skyldes det en offentlig kinopolitikk som kan prioritere annerledes enn markedet kanskje ellers ville gjort. Men en annen stor del av æren må tilskrives distribusjonsselskaper som Tour de Force og Arthaus. Sisnevnte feirer i år 20 år som distributør av kvalitetsfilm på kino.

Er du som jeg utstyrt med et litt surmulende temperament, kan du alltids trekke fram nylige, lettbeinte og/eller dvaske filmer som Anonyme romantikereSoul KitchenSommerlunsj i Roma eller Snøen på Kilimanjaro, og polemisk erklære at dette er Arthaus, et selskap som tross alle ærverdige ambisjoner ikke alltid tar store nok sjanser. Problemet er bare at det ville være en grov fordreining. Bare for øyeblikket har Arthaus lagt sine kunstfilmmuskler bak det amerikanske dramaet Beasts of the Southern Wild (som er oppløftende godt besøkt) og den japanske animasjonsfilmen Møte på valmueåsen. Og det blir bedre: Første juledag er det premiere for Michael Haneke mesterlige Amour, en film med mer menneskelig varme enn vi ellers er vant med fra den østerrikske kynikeren. For helhetsbildets skyld må vi også nevne to av sommerens bortgjemte mesterverk, den lavmælte argentinske roadmovien På veien til Bueno Aires, og det britiske romantiske dramaet Weekend.

Selskapets daglige leder, Svend B. Jenssen, fortalte for øvrig i et intervju til magasinet Rushprint at han er vant til å få klager på alle filmene og filmskaperne Arthaus gjennom åra har oversett, eller unnlatt å distribuere. Til dem sier han, som rimelig er, at en distributør som skal lansere omkring 20 filmer i året nødvendigvis må la en hel del gull gå. Han mener likevel at selskapets historie viser at de også har truffet med mye. Det er urimelig å ikke gi ham rett i det.

Skrivekollektivet gratulerer Arthaus med dagen, i takknemlighet. Men siden det til sjuende og sist bør handle om filmene, vil vi også liste opp 10 filmer fra backkatalogen det kan være verdt å se nærmere på. Dette er ikke nødvendigvis de ti definitivt beste filmene Arthaus har distribuert, men de kommer alle med en varm anbefaling herfra:

Funny Games (1997)

Nader og Simin – et brudd (2011)

Chunking Express (1994)

Oldboy (2003)

Tilbake (2003)

Og mora di også (2001)

Tarnation (2003)

Gud griper inn (2002)

Vals med Bashir (2009)

XXY (2007)

***

…og, selvfølgelig, undertegnedes favorittfilm fra 2000-tallet: Mysterious Skin (2004).

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*