Desemberkalenderen: How to: YouTube

I desemberkalenderen vil vi, hver dag fram til julaften, løfte fram mennesker, organisasjoner, fenomener, nettsteder eller popkulturelle nedslag som har engasjert, provosert, beriket eller underholdt oss i 2013. I dag: The youth is out there.

*****

Bak katter, småbarn og novelty acts prøver en gjeng briter å gjøre om på YouTubes rykte.

 

Da DU ble ble kåret til årets person i TIME Magazine i 2006You. Yes, you. You control the Information Age. Welcome to your world.«), var det meningen at forsidens plastfilm skulle vise havregrøt deg som hovedperson i et YouTube-klipp. En underkommunisert detalj ved denne legendariske førstesiden (som vi har dekket i årevis allerede) er timeren under, som viser at DIN YouTube-film skal ha vart i 20 minutter og seks sekunder (fordi 2006, du vet). Den gang var det ren sci-fi å tenke seg at unge netthoder ville bli sittende foran en nettvideo i mer enn toppen fire minutter, en tanke Hollywoods actionregissører ellers har dyrket siden 80-tallet, med mål om å døyve rastløsheten/loppe ukepengene fra guttunger med sukkerkick. Nå er ikke tanken på at YouTube-publikummet kan holde konsentrasjonen gjennom lengre videoer like latterlig lenger. Den dyktig manipulerende «dokumentaren» KONY 2012 (30 min., 98 mill. visninger) oppnådde ifjor delinger og seertall ingen trodde var mulige, og i Storbritannia sitter en gjeng filmskapere med alvorlige planer om å skape innhold av en lengde og kvalitet YouTube egentlig ikke er bygget for.

 

BECOMING YOUTUBE

I desember i fjor lastet filmskaperen Benjamin Cook opp den første av tolv episoder av Becoming YouTube. Målet hans var å undersøke hvordan og hvorfor noen av vennene hans, som drev populære YouTube-kanaler, kunne leve av det de gjorde. Resultatet har blitt et slags dokumentarprogram i sin aller løseste form, skreddersydd for plattformen. Cook har kunnet nyte godt av lojaliteten intervjuobjekter hans har bygget opp blant sine abonnenter, som har gitt ham frihet til å lage en nyskapende programserie med et stort, innebygget publikum. Resultatet er en velprodusert blanding av sketsjer og intervjuer som stiller spørsmål det er vanskelig for de etablerte mediene å stille, fordi de ikke mestrer språket og tonen. Til å være en historie skapt ved hjelp av hele vinnerlaget, stiller Becoming YouTube også overraskende mange kritiske spørsmål. Ett av dem bør du kunne forutse hvis du leser neste avsnitt nøye.

 

Becoming YouTube introduserer et stort antall filmskapere. Den britiske YouTube-scenens gudfar er Charlie McDonnell, som droppet universitetet for å lage videoer om hvordan man drikker te på britisk vis. Han spilte i et Doctor Who-band med Alex Day, som fant et stort publikum ved å lese høyt fra Stephenie Meyers Twilight-bøker. I dag er han popmusikkens fremtid, i følge Forbes. Dan Howells og Phil Lesters skråblikk på livet som retningsløse ungdommer har gitt dem et eget radioprogram på BBC. Komikeren Chris Kendall slo igjennom med en bunke (ekstremt imponerende) språkimitasjoner, og Jack Howards og Dean Dobbs’ komiske sikret dem stjernestatus.

 

ER STJERNESTATUS OPPNÅELIG FOR JENTER PÅ YOUTUBE?

Det som binder rollegalleriet over sammen, bortsett fra at de er unge, britiske, attraktive og morsomme, er at de er menn, alle som én. Et av de viktigste (og mest kontroversielle) spørsmålene Becoming YouTube stiller, er hvorvidt det er plass til kvinner blant dem som lager denne typen videoer i det hele tatt. Det finnes en rekke svært suksessfulle, kvinnelige britiske mote- og sminke-vloggere, men rommet for jenter som gjør det samme som de mest populære YouTuberne som portretteres i Benjamin Cooks serie er beskjedent. Ved seriens start er Lex Croucher og Carrie Hope-Fletcher de eneste kvinnelige intervjuobjektene som er faste innslag i Becoming YouTube. Nettopp mangelen på kvinnelige stemmer viser styrken i et konsept som dette; i en senere episode snakker filmskaperen rett i kamera og forklarer hvorfor han har lagt to nye, kvinnelige YouTubere til listen av intervjuobjekter (Emma Blackery og Charlie McDonnells mor). Filmskaperens utsyn endres som en konsekvens av tilbakemeldinger fra YouTube-brukerne, uten å gå på tvers av målet med programserien. På YouTube-messen VidCon (drevet av Hank Green, som for Skrivekollektivets lesere tør være kjent som John Greens bror) i sommer barket Ben Cook og Lex Croucher sammen i en lengre, hard diskusjon om kvinnesynet i Becoming YouTube.

 

Den enkleste måten å forklare hvorfor alle de fornemste, britiske YouTube-stjernene er pene, unge menn på, er å se på dataene. Et massivt flertall av publikummet er jenter mellom 13 og 17 år. I et intervju med BBCs Culture Show i september tilkjennega Dan Howell at beskjedne 8,6 prosent av hans over 700 000 treff i Norge er menn. Gutta går i retning Smosh eller tv-spillkommentarer som PewDiePie, verdens mest populære YouTube-kanal.

Å FORANDRE YOUTUBE

Flere av filmskaperne som er portrettert i Becoming YouTube har planer som knuser idealformatet vi er vant til å se når vi tenker på hva en YouTube-video er. Charlie McDonnell er en av flere som bruker YouTube til å publisere kortfilmer av en lengde som ville stresset redaktørene av TIME i 2006. I neste artikkel skal vi se på flere filmprosjekter.

 

I del to av den artikkelen ser vi på YouTube-generasjonen som har vokst frem etter Charlie og Alex.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*