Kanskje skulle du… (Uke 42)

…dykke litt lengre ned i subkulturene? Den nye BIFF-favoritten Beautiful Losers (USA, 2008) byr på møter med en perlerad av alternative kunstnere fra den amerikanske undergrunnsscenen, med Harmony Korine (Kids) og musikkvideo-geniet Mike Mills (Air, Radiohead) som de mest prominente. En film som med fordel kan brukes til å la tankene fly til andre suverene filmer om kunst; som multitalentet Miranda Julys You And Me And Everyone We Know eller Terry Zwigoffs Art School Confidential, om gatekultur; Gus van Sants skatefilm Paranoid Park og den legendariske dokumentaren Hoop Dreams, eller om Kunsten som Samtaleemne, slik som Curtis Hansons eminente Wonder Boys eller Todd Solonz’ skrudde Storytelling.

…lære mer om gårsdagens protestbevegelser? Den førnevnte CSNY Deja Vu er en utmerket inngangsbillett til å lese Mike Marquesees kloke dobbeltutgivelser Muhammad Ali og frigjøringskampen på 60-tallet (Oktober, 2004) og Den onde budbringeren. Bob Dylan og 60-tallet (Oktober, 2006). Legg til Bruce Springsteens ny-protestalbum The Seeger Sessions og Neil Youngs Living With War, og du er et pent stykke på vei. Og snart kommer Ang Lees nye film om Woodstock, med Into the Wilds (i seg selv en lavskalaprotest!) Emile Hirsch i hovedrollen. God tid til å våkne, der altså.

…glede deg over demokratiseringen av nyhetsarkivene? Morgenbladet klager over prisnivået på norske arkivtjenester i sin lederartikkel denne uken, men kan trøste seg med at internettet jobber sammen med dem: New York Times skrotet sin abonnementsorning i fjor, og Washington Post var enda tidligere ute enn dem. The Atlantic tok samme grep for kort tid siden, slik også de danske kvalitetsavisene Weekendavisen og Information har gjort. Hurra!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*