Desemberkalenderen: Peak TV

Det føles lenge siden, men det var faktisk såpass nylig som august at FX-kanalsjef John Landgraf uttalte av den amerikanske TV-bransjen står overfor «peak TV». I 2015 kommer TV-kanaler, strømmetjenester og andre tilbydere til å produsere over 400 TV-serier for det amerikanske markedet. Dermed kan selv ikke dem som har bransjen som fulltids arbeidsområde rekke over alt, om de så ser en seriesesong per dag, alle dager. Det er for mye innhold tilgjengelig, advarte Landgraf, og en naturlig korreksjon må komme. Det finnes ikke plass, øyeepler eller åpne lommebøker nok til å dekke inntjeningsbehovene. Høsten har gitt ham rett: Særlig nettverkskanalene har slitt med forferdelige seertall på sine nye serier, men det har gitt rom for en ny trend: Der svake åpningstall tidligere har betydd kansellering etter få episoder, har programprodusentene latt øksa hvile denne høsten. Nesten ingen premierer har blitt tatt av luften, rett og slett fordi ingen tror på at erstatterne kan skaffe flere seere eller større inntekter. Selvtilliten er kjørt helt i bånn, og resultatet er at ingenting dør lenger.

Den mest privilegerte aktøren i amerikansk TV-bransje er fortsatt Netflix, som aldri oppgir seertall, og derfor i prinsippet slipper å tenke på oppslutning annet enn i antallet abonnenter. Er innholdet tilstrekkelig populært i en ønsket gruppe av potensielle Netflix-seere, er heller strømmegiganten ikke fremmed for å holde liv i merkevarer lenge etter at det sluttet å gi mening (det kommer tross alt en sesong to av Marco Polo) Western-serien Longmire, som A&E vraket fordi publikummet som så serien var for aldrende, har også fått en livline. Kult-hitene Wet Hot American Summer og Mr. Show har fått avleggere, og Netflix-sjef Ted Sarandos fortsetter å holde døren åpen for mer Arrested Development, trass i lunken mottakelse fra både presse og skuespillerne. Og langt mer alvorlig: Til neste år gjenopplives Full House.

Når Landgraf uttaler seg, er det naturligvis ingen nøytral observatør som fører ordet. TV-kanalen han leder har slitt med å beholde sin posisjon i kvalitetsdramamarkedet de siste årene, etter at serier som Sons of Anarchy og Dexter ble sendt på pensjon. Han har all mulig interesse av at feltet og tilbudet blir mindre. Likevel er advarselen hans verdt å lytte til, så vel på tilbyder- som mottakersiden.

I en økonomi hvor særlig de fire nettverkskanalene (ABC, NBC, CBS, FOX og CW) har måttet ta høyde for stadig fallende seertall, har kanselleringsiveren veket for panikk for å handle overilt. Bobletendensene Landgraf snakker om forsterkes ved at nettverkene fortsetter å sende programmer de taper penger på overfor annonsørene, av frykt for å tape enda mer hvis de prøver noe nytt. I et slikt scenario gir det mening å gi grønt lys for Heroes Reborn, selv om serien den bygger på ble kansellert etter å ha stupt i seeroppslutning for under ti år siden. Det forsiktige klimaet innbyr til TV-formaterte versjoner av filmer som Limitless (suksess, bransjeklimaet tatt i betraktning) og Minority Report (i praksis kansellert), og til å utvide Marvels franchise i alle retninger. Responsen fra seerne har uteblitt. Tidligere ble det lest som et tydelig signal om at de ønsket noe annet. Nå er sjefene på TV-kanalene så redde for at seerne forsvinner fra fjernsynsunderholdning til strømming at de ikke tør å konkludere.

Filmbransjen kan være på vei inn i samme blindgate, hvor en eller to bomskudd skaper så store hull i budsjettet at bunnlinja er blodrød, samtidig som prisen på produksjon og markedsføring av en blockbuster har vokst ut av alle proporsjoner. Men Hollywood har foreløpig en flytevest i det europeiske publikummet, og har store inntjeningsmuligheter i det asiatiske markedet. Den inntektsstrømmen mangler TV-bransjen, hvor lisensiering av strømmerettigheter raskt erstatter tidligere lukrative salg av rettigheter til reprisevisninger. Men de kan gjerne ta lærdom av filmbransjen, likevel – de gamle Hollywood-modellens gjentatte nedsmeltninger bidro til fornyelse, og etter hvert til kommersiell suksess. Å fortsette i samme toneleie når publikum ikke lenger vil lytte, nytter ikke. Derfor kan John Landgrafs advarsler vise seg å være den vekkeren den amerikanske TV-bransjen trenger.

 

_________________________________________

I desemberkalenderen vil vi, hver dag fram til julaften, løfte fram mennesker, organisasjoner, fenomener, nettsteder eller popkulturelle nedslag som har engasjert, provosert, beriket eller underholdt oss i 2015. I dag: Den amerikanske TV-bransjen er lammet av frykt for å gjøre feil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*