Kanskje skulle du… (uke 40)

Av | 5. oktober 2008

…gjøre et nytt forsøk på å overvinne din frykt for musikaler? Ikke bare har de siste årene levert en lang rekke høyst severdige filmmusikaler. hele veien fra Hairspray og High School Musical, over Across The Universe og Mamma Mia! til Sweeney Todd og Moulin Rouge; det skjer stadig ting på Broadway også. Den tidligere off-Broadway-produksjonen Spring Awakening hadde nylig nypremiere, med den på alle måter interessante Hunter Parrish i hovedrollen. Han later til å gi sin helt egne tolkning av noen av de fineste rockemusikalnumre jeg har hørt på en stund, som All That’s Known, I Believe og The Song Of Purple Summer (alle opptak med originalbesetningen). I anledning ukas Sarah Palin-frenzy kan det være fristende å sitere: «All they say is ‘Trust what is written’/wars are made/and somehow that is wisdom/Thought is suspect, money is their idol/and nothing is okay unless it’s scripted in their Bible«. Soundtracket fra originaloppsetningen ble utgitt i 2006, og er tilgjengelig fra Amazon.

…tenke over hvorvidt det å bruke pornografi kvalifiserer til utroskap? Ross Douthat stiller spørsmålet i siste nummer av The Atlantic, og advarer mot å avfeie problemstillingen. Apropos pornobransjen er det amerikanske indieikonet Kevin Smith (Clerks. Dogma) snart aktuell med Zack And Miri Make A Porno. I dette intervjuet snakker han med Salons Stephanie Zacharek om de mange irrgangene hos amerikanske sensurmyndigheter når det gjelder sex på film. Den fine dokumentarfilmen This Film Is Not Yet Rated går på sin side rett til kjernen av problemet, og spør hvorfor sex er så mye farligere enn grov vold.

…rette blikket mot amerikansk independentfilm igjen? Der skjer det noe, forstår vi på Salons kvalitetsfilmblogger Andrew O’ Hehir. Nærmere bestemt finnes det en reell risiko for at den uavhengige er iferd med å få en overdose ultrarealisme. Det er filmen Ballast som blir gjenstand for hans nokså nyanserte kritikk, fordi han frykter at filmens fokus på regissørens auteurliknende grep kan medføre at det alvorlige temaet (fattigdom blant afro-amerikanere) kun blir en rekvisitt for regissøren Lance Hammer. O’Hehir synes imidlertid det likevel er blitt en god film, han er bare ikke riktig sikker på hva den egentlig handler om. Senere denne måneden kan du selv gjøre deg opp en mening, når Ballast vises i et av sideprogrammet under Bergen Internasjonale Filmfestival (BIFF).

______________________________________________________
Kollektivets skribenter gir deg sine kortfattede, vennligsinnede bud på hva du kanskje burde lytte til, se, lese eller snakke om de neste dagene.

**

Jørgen Lien

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*